Bliv medlem

Sådan hentes værdifuld feedback fra din bestyrelse

,

Det kan være vanskeligt at få feedback fra din bestyrelse. Din håndtering af, hvordan du gør, kan være med til at opbygge eller nedbryde gode relationer.

En af ulemperne ved at være ejerleder (eller administrerende direktør) er, at du som regel ikke har en overordnet chef, der kan give dig regelmæssig feedback og sparring. Derfor kan din bestyrelse være nyttig. Den rigtige bestyrelse kan ovenikøbet være en kraftig accelerator for din egen indsats. Deres viden, forbindelser og erfaring kan hjælpe dig med at forbedre hele din organisations ydeevne.

Men mange bestyrelsesmedlemmer har brug for din hjælp til at give feedback. Særligt, hvis de primært fokuserer på den klassiske opgave – at fokusere på økonomiske resultater og at føre tilsyn.

Trenden med at vælge bestyrelsesmedlemmer med forskellige funktionelle baggrunde betyder ofte, at få faktisk har erfaring som administrerende direktør. De kan ikke forstå, hvordan den administrerende direktørs job adskiller sig fra de øvrige ledere i organisationen.

Af disse grunde er det op til dig at etablere et forhold til din bestyrelse, der opfordrer dem til at give passende og nyttig feedback.

HER ER TO MÅDER AT GØRE DET PÅ:

Giv din bestyrelse de rigtige oplysninger

Det meste af, hvad bestyrelsesmedlemmerne ved om din virksomhed er dét, du fortæller dem. Derfor er det meget vigtigt at tænke på, hvad du præsenterer, og hvordan du præsenterer det.

Desværre er der alt for mange bestyrelsesmøder, der ligner informationsmøder. Den administrerende direktør viser hver afdeling i det bedst mulige lys og nævner sjældent problemerne. Dette er meningsløst, hvis du rent faktisk ønsker hjælp fra din bestyrelse.

Det bestyrelsen skal vide er, hvordan du som administrerende direktør driver forretningen – ikke daglige detaljer om hver afdeling. Arbejd med dine medarbejdere for at identificere nogle få vigtige punkter, der afspejler, hvordan hver afdeling gør. Nedbryd informationen til et generelt forretningsniveau, og hold dig væk fra de indviklede detaljer.

 

For eksempel kan du diskutere din overordnede salgsproces, og hvad nøgletalene i hvert trin betyder. Bestyrelsesmedlemmerne skal have erfaring med salgsprocesser på tværs af mange brancher og kan derigennem tilføre værdi. At informere om en bestemt aftale, medmindre du spørger et bestyrelsesmedlem om hjælp, er spild af tid og vil ofte ingen steder føre hen.

 

Bed om specifik rådgivning

Du er bør forholde dig til, hvad du vil bruge bestyrelsen til. Du bør have nogle klare forventninger, både til dig selv og til bestyrelsen om hvilke målbare resultater, der skal opnåes. At bede om specifik rådgivning er den sikreste måde. Du bør vælge nogle strategiske hovedområder, f.eks. salg/marketing, økonomi, projekter, der skal arbejdes med og så have gjort klar, hvad det er du ønsker sparring på.

Er du i tvivl om det er de rigtige temaer, er der her forslag til, hvordan du indsamler feedback fra din bestyrelse, som du kan bruge til at korrigere indsatsen og sætte fælles mål og retning.

1 . Efter hvert bestyrelsesmøde forsøger du at give dine bestyrelsesmedlemmer en opgave. Bed dem om at identificere tre ting, du/virksomheden gør godt, og tre ting du eller virksomheden kan forbedre.

2. Når du har samlet deres feedback, skal du bruge lidt tid på at løse disse problemer under det næste bestyrelsesmøde og gentage processen. Hvis du arbejder videre på denne feedback, og træffer foranstaltninger på emnerne, styrkes dit forhold til bestyrelsen dramatisk. Det kan hjælpe dig med at forbedre både din personlige ydeevne såvel som virksomhedens.

Evaluering er essentiel

Som en tredje metode kan du bede hvert medlem om at udfylde et scorecard på dig, som administrerende direktør, så de bedømmer din præstation. En af de metoder, man kan bruge, er at fokusere på fem individuelt identificerede ansvarsområder.

Anmod hvert bestyrelsesmedlem at give en simpel karakter – f.eks. 7 trins skalaen – for din præstation på hvert ansvarsområde. Du bør også bedømme dig selv i hvert område.

At sammenligne, hvordan bestyrelsen vurderer dig til dine egne vurderinger, kan rejse spørgsmål til refleksion.

Når scorecards er færdige, skal du have en session med bestyrelsen eller en del af bestyrelsen og diskutere evalueringen.

Held og lykke med din bestyrelses samarbejde.

Af Karen Boa. Cert. Exec. ACPC BusinessCoach, Headhunter.

 

Læs også

Undgå konflikter i bestyrelsen

Er din bestyrelse dysfunktionel?

4 replies

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Sådan hentes værdifuld feedback fra din bestyrelse14. juni 2017 – 14:07 […]

  2. […] Sådan hentes værdifuld feedback fra din bestyrelse […]

  3. […] Sådan hentes værdifuld feedback fra din bestyrelse […]

Kommentarer er lukkede.